tisdag 21 juli 2015

Prognoser illusion av kontroll

Igår tittade jag på väderapparna. Det verkade bli en regnfri natt och morgondag. Gött! Då går jag upp tidigt, packar ihop och ger mig av hyfsat. Precis innan sömnen kom in i tältet hörde jag det lätta trummandet på tältduken. Mysigt! Det är faktiskt fantastiskt härligt med regnets smattrande på tältduken.

Så var det dags att stiga upp! Hmmm trummadet pågår fortfarande.
Tyvärr har min känsla av mysighet försvunnit. Mitt fokus är nu hur får jag tältet hyfsat torrt. Kan jag hitta spår av irritation inom mig mot verkligheten som inte verkar bry sig om prognoser?

Frågan virvlar sig upp i mitt medvetande och parallellen med prognoser och förväntningar blir allt tydligare.

Kan man säga att förväntningar är någon sorts omedvetna och ibland medvetna prognoser om hur verkligheten/livet ska vara eller bli.

När det sen blir annorlunda blir vi besvikna på allt som kullkastat våra inbyggda och fantiserade förväntningar.

Är grunden för ett gott och tillfredsställande liv att inte ha för många prognoser/ förväntningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ge och ge igen och du får mer igen

Ge och ge igen och du får mer igen
Ge ger mer